lørdag 11. april 2015

Gjester i påsken, del 1

Så er påsken forlengst over, og gjestene er tilbake i sin hverdag hjemme i Norge og forhåpentligvis over jet lag-et, og vi er tilbake i tralten her i Busan.
Det er alltid kjekt å få gjester, være guide og vertinne og få vise gjestene hvordan vi bor.
Det å komme til Korea er jo svært annerledes enn Amerika og Europa. Så mye er nytt og forskjellig fra det vi er vant til. Korea er både veldig fancy og moderne, og gammeldags på andre felt.
Vi bor i Marine City, som er en moderne del av bydelen som heter Haeundae. Her bor vi i en av verdens høyeste boligblokker, men bare i gåavstand kan en finne tradisjonelt Koreansk marked, og flere steder langs veien står små lastebiler der de selger fisk, frukt og grønnsaker, etc, og gamle damer som sitter på fortauet og selger diverse varer; tang og tare, frukt, grønnsaker, eller noe som de har dyrka på sin egen lille hageflekk eller plukka i naturen.

Bare det å komme og bo i en høyblokk som vi bor i, er en opplevelse i seg selv. Gjestene satte virkelig pris på utsikten over storbyen med alle de andre høyhusene og alle neonlysene på kveldene, så godstolene ved vinduet var favorittplassen for alle de fire gjestene.
Leiligheten er moderne og har mange "dippedutter", TV skjerm over badekaret og over kjøkkenbenker, piping og spilling fra alle hvitevarer, når de skrues på, og når de er ferdige, og et internt informasjonsanlegg som gir oss "viktig"informasjon på koreansk omtrent hver kveld i 7-tida, og ofte til andre tider også.
Men det gjestene satte mest pris på av leilighetens moderne fasciliteter, var nok toalettet med oppvarma sete og diverse  spyle- og tørkefunksjoner som selvfølgelig måtte prøves ut. Første reaksjon var, "Hvordan virker dette?" For ved siden av setet er det et kontrollpanel med mange knapper, og den vanlige skylle-ned-knappen var ikke så lett å få øye på. En kan forresten stille det inn på automatisk nedskylling.

Vi bor i 48. etasje, og det er høyt, men gjestene fikk også komme og se hvordan de har det de som bor i 76. etasje! Det er høyt det, og luksuriøst! Toalettet i master bedroom har enda flere funksjoner enn vårt; automatisk åpning av lokket når en nærmer seg, og musikk og bekkesildring når en setter seg. Speilet på badet har integrert TV-skjerm, men ser ut som et vanlig speil, noe beboerne fant ut av flere måneder etter at de flytta inn, da de prøvde en fjernkontroll som lå der.

Vi er etterhvert blitt vant med sol og fint vær her Busan, og påskeferien starta så godt med sol og dagstemperaturer rundt 20, men det varte dessverre ikke hele påsken, vi fikk både kalde og våte dager, men det så ikke ut til å ødelegge humøret for våre gjester.
Vi var i alle fall maksimalt heldige med tidspunktet i forhold til kirsebærblomstringen som er en stor begivenhet her i Korea. Trærne slo ut i full blomst  i palmehelga, og nå rett etter påsken er blomstringen på hell, og kronbladene ligge som snø på bakken over alt.

Tone og Bjørk ankom Busan torsdags kveld, mens Gry og Ola kom lørdags kveld i palmehelga.
Allerede fredags morgen var Tone, Bjørk og jeg ute på sykkeltur langs elva (Suyeong River) og til Farmers Market, og langs en side-elv der det skal være så mye kirsebærtrær.
Kirsebærtrærne stod med svulmende knopper, men var ikke utsprungne fredags morgen.

Vi stoppe på en av flere treningsparker langs elva. Tone og Bjørk måtte jo teste ut noen av treningsapparatene,

og så måtte vi bare stoppe litt slik at jeg fikk tatt bilder av de fine nydekorerte undergangene.

Vi var også innom Farmers Market, men der var vi også da Gry og Ola var kommet, så det får komme i neste blogginnlegg.

Etter sykkelturen, tok vi en spasertur til Dongbaek og Haeundae stranda som ligger like i nærheten av der vi bor.

På høyden av Dongbaek

Busan har også sin havfrue-statue

Posering foran den berømte Haeundae Beach

Kveldstur langs Haeundae Cine Road

Lørdag ville gjestene bli med en tur opp til Jangsan.

kirsebærtrærne er i ferd med å springe ut
10-15 minutters gange fra Zenith, så er vi ved stien opp til fjellet,

og 15 minutter senere er vi ved første utsiktspunkt:

Tone og Bjørk med Zenith i bakgrunnen

Er ikke dette en nydelig sti?
De pjuskete buskene ved sida av stien viste seg å være asalia, som nå blomstrer på bar kvist.

markblomstene har også dukket opp blant vissent gress

Vi traff på noen dristige terrengsyklister
 Neste stopp er på toppen av trappa. Etter en god times tur er det flott å ta en stopp og nyte denne utsikten.

Vi er gode og varme etter stigningen

Og så 20 minutter senere er vi på toppen, 634 m.o.h.

Bjørk er så fornøyd med turen og innsatsen

Så er det bare å gå nedover igjen, og det føles så lett.

Nede i byen igjen

Magnoliatre i full blomst

kameliabuskene har blomstra siden november, men synger på siste verset i disse tider
 Lørdag etter fjellturen dro vi med metroen til Nampo-dong. Vi skulle se litt av denne bydelen og så ta imot søstra mi Gry og mannen Ola som skulle komme med KTX-toget fra Seoul om kvelden.
På veien opp til metroen ble vi overvelda av dette synet:
I løpet av noen timer den dagen var kirsebærtrærne nesten i full blomst,
helt magisk!

"huset vårt" og kirsebærblomster passer godt sammen
Vi tusla litt rundt i Nampo-dong,
var blant annet innom Gukje Market og Jagalchi Fish Market, som er på lista over det som MÅ oppleves i Busan.

Ikke alt ser like appetittelig ut?

Yongdusan Park med Busan tower
Etter at Gry og Ola var kommet, så var det ikke tid til så mye annet den dagen.

Søndagstur
Søndag dro vi til Gyeongju, en by som ligger ca en og en halv times kjøring fra Busan (om det ikke er kø på veien!).
Gyeongju var hovedstaden i Korea for over 1000 år siden, i det som kalles Silla Dynastiet (kongedømme 57 f. Kr - 935 e. Kr). Byen er full av historiske minnesmerker, så den kalles også "Museum without walls". Vi har fått med oss bare en bitte liten del av alle attraksjonene.

Noen av de første vi møtte var disse gutta i historiske kostymer.

Gyeongju Cheomseongdae Astronomical Observatory skal være det eldste astromomiske observatoriet i Øst Asia.
kongelige gravhauger er det mange av

Turistene: Bjørk, Elin, Gry, Ola og Tone (fotograf: Lars)

Dette bildet og alle bildene uten min logo er tatt av Ola

Vi var innom en hanok Village

Her lages det soyasaus. Vi fikk smake på bønnner som var fermentert i 14 år!
(men jeg var vel den eneste av oss som turte å prøve)

Kirsebærblomstringen var ikke kommet like langt som i Busan.

Vi traff på en koselig guide som kunne prate engelsk
Bjørk og jeg poserer for noen fotografer.
 Bulguksa Tempel
Jeg tok ikke så mange bilder av templet siden jeg har vært der flere ganger før.