torsdag 14. mai 2015

Våren i Korea

Jeg har tenkt i lengre tid at jeg skulle ha et blogginnlegg om våren, og har samla litt bilder fra tida etter påsken.

Det er veldig spennende å oppleve våren på en helt ny plass, eller ny verdensdel for oss, for det er så spennende å se hva som vokser og spretter ut. Det er helt enormt mange blomstrende trær og busker her i Korea. De rosa kirsebærtrærne er jo et kapittel for deg selv, og veldig berømte, men det blomstre over alt. Like etter at de rosa kirsebærtrærne var avblomstra, rett etter påsken, så kom de hvite kirsebærtrærne.
Disse bildene er tatt på veien opp til fjelltoppen "vår" Jangsan for omtrent en måned siden.
Zenith, I-Park og Gwangali Bridge sett fra en liten utsiktsplattform

det så ut som snø da kronbladene falt fra trærne

Både i fjellet og i byen har det vært enormt med blomstrende asaliebusker i mange farger.

Det er visst snart en måned siden jeg tok disse bildene rundt Zenith, der vi bor,
så disse er avblomstra nå, men andre sorter asalia dukker stadig opp.

Og langs elva er det en valmueåker som er i ferd med å springe ut i full blomst. Disse bildene tok jeg for halvannen uke siden, og dit skal jeg tilbake snart, for de var såvidt begynt å blomstre.

Topptur på Geoje

I sist uke var jeg og tre andre damer sammen med Idunn til Geoje for å gå på tur sammen med "De glade lerker", en gruppe expatdamer i Geoje som går på turer hver torsdag. Denne gangen var det toppen Gyeorjongsan som skulle bestiges, og etter turen var det samling med kake og kaffe på takterrassen til Ellen, en av gruppens medlemmer.

Som vanlig er det posering for fotografen på toppen:

Jeg, Åsne, Idunn og Anne Margrete

Vi var visst omtrent 30 "glade lerker" på tur den dagen.

nesten hele gjengen samla

Etter kaffe og kaker på terrassen, tok Idunn oss ut på sightseeing rundt på øya før vi skulle kjøre hjem igjen.
Vi hadde håpet å se irrgrønne, nyplanta risåkrer, men så langt var de ikke kommet.
Her er de igang med å klargjøre åkeren for planting på gammeldags vis .

Idunn er god å ha med, for hun er ikke redd for å gå bort til mennesker (som ikke kan ett ord engelsk) og spørre om jeg kan få ta bilder. Dama stiller gladelig opp for fotografering sammen med Idunn, men ville slett ikke posere helt alene.

Idun sier "kimchi"og det får fram et skikkelig smil.
ikke så rart at det er så mange krokete, gamle damer i Korea

Jeg har tatt mitt første panoramabilde med speilreflekskameraet; satt sammen fire bilder til ett ved hjelp av Lightroom 6. Det blir jo litt smått her på bloggen, men kult?

International Supervisors´Spring Festival

Hyunday Heavy Industries i Ulsan, der Lars jobber, inviterte til dette årlige arrangementet sist lørdag.   Og det var jammen verdt turen til Ulsan, et fullstappa program med flott, tradisjonell koreansk underholdning, taler, leker og konkurranser for både store og små, fotballkamp, lotteri, mat og drikke, og en fantastisk lunsj-buffet som vi inntok sittende i gresset i skyggen av trærne.

enkelt å få seg en øl

Klar til start på barnas hinderløp, noen med mer konkurranseinstinkt enn andre

Gevinsten til alle barna var populær,
såpeboblepistolene skapte mye glede!

Alle de voksne var inndelt i team; rød, grønn, gul og blå. Vi var på rødt team.

Lars var med på stafett!

Vinnerne var grønt team, mens vi fikk 3. plass, og gevinsten for 3. plassen var et lite glass med jordbærsyltetøy til hver av deltakerne.

her lages det koreanske karameller

Målgang på three leg race

tautrekkingskonkurranse, også her var det grønt team som gikk av med seieren

Gajisan, 1241 m.o.h.

Det er lenge siden vi sist var på fjelltoppen Gajisan, men søndag tok vi denne flotte turen igjen sammen med Idunn.

Det var så nydelig oppover med blomstrende asaliaer

Skikkelig fjellklatring siste del av turen

Lars satt på toppen og venta

Seongnamsa Tempel
Alle templene er pynta med lanterner for Buddhas fødselsdag, som er den 25. mai dette året. Den følger Lunar kalenderen og er ikke på samme dag hvert år.

Mange flotte lotusblomst-lanterner.
Vi skulle jo ha vært der om kvelden når det er mørkt og lampene blir tent.

Med minst 20 varmegrader hver dag nå for tida, så føles det jo mest som sommer.
Men det kommer bare til å bli varmere, og etterhvert altfor varmt, så det er bare å nyte dagene som de                       er nå, for nå er det helt perfekt!

Jeg er ikke akkurat av de ivrigste soltilbederne, men det er flott på stranda nå om dagen, og vi har kjøpt oss solstoler som de fleste andre nordmenn.
Haeundae Beach er veldig populær, den er Koreas mest berømte strand, og mange koreanere er også på stranda, men de soler seg ikke. De er fullt påkledd og sitter gjerne under et telt også, for sikkerhets skyld. De er veldig redd for å bli brune, for det er visst ikke pent i deres øyne. Samme er det når de er ute på tur, de kler seg i jakker og lange bukser og hatter, og til og med masker og hansker!

Snart kommer vel parasollene fram på stranda, og nytt av året er visstnok at stranda er inndelt i soner: en del for utlendinger der det ikke er parasoller, en liten del for barn, en del for kinesere, og resten er for koreanere. Jeg vet ikke hvordan det er hvis noen utlendinger prøver å plassere seg i koreansk sone.
Jeg tror ikke at jeg kommer til å være der så ofte for å konkurrere om en plass.

Koreanerne gleder seg slett ikke til sommeren, for den er både varm og fuktig, for juli og august er regntid.
Men vi gleder oss til å ferie 17. mai i Busan!