lørdag 7. november 2015

Høst (Autumn)

Jirisan National Park

Høsten i Korea er fantastisk; med mange soldager og nydelige høstfarger, og i oktober og november er det fremdeles behagelige dag-temperaturer, som regel over 20 grader, men kjølige netter.
Vi har prøvd å utnytte disse dagene til mange turer til fjells og på sykkelen.

The Autumn in Korea is fantastic, with a lot of sunny days and beautiful colors, and the temperature is still comfortable, around 20 C, but the nights are cool.
We have had some really nice hiking and biking trips these weekends in October.

Første helga i oktober dro vi til Jirisan National Park sammen med våre gode, turglade venner; Idunn og Rune. Kjøreturen tar godt to timer fra Busan, og vi planla å legge inn en overnatting, slik at vi også skulle få tid til å se oss om i distriktet.
Jeg tror det var første natta vi hadde under 18 grader, og det var enda kaldere der vi starta fjellturen på ca 550 m.o.h. Vi starta ut med lange bukser og jakker, men en holder varmen når en går oppover hele tida, og sola varmer godt etter hvert.
Siden det var en krevende tur, så tok jeg ikke med meg kameraet mitt. Jeg hadde nok med å komme meg til toppen, men Idunn hadde med seg et lite hendig kamera, så alle bildene fra turen er fra henne (og derfor er det ekstra mange bilder av meg ;-)

The very first weekend in October we drove to Jirisan National Park together with our friends Idunn and Rune. It´s at  least two hours drive and a long hike so we planned to stay overnight, and then spend Sunday with sightseeing in the area.
Since the hike is hard I did´t bring my camera, but fortunately Idunn brought her small camera, and she got some nice pics that she shared with me.

Idunn og jeg var på denne toppen i fjor høst sammen med turgruppa"De glade lerker"fra Geoje, mens for mennene var det første gang.
Den høyeste toppen heter Cheonwangbong og er 1915 m.o.h. og er Sør-Koreas nest høyeste fjell, bare Hallasan på Jeju er høyere (1950m).

Idunn and I did this hike last autumn together with a group from Geoje, but for our husbands this was their first time to Jirisan, and to the second  highest peak in South Korea;
Cheonwangbong (1915 m), only Mt Hallasan in Jeju Island is higher (1950m)

Vi damer stoppa opp for å puste ut og nyte utsikten flere ganger på veien opp, mens mennene fikk ta seg ut.
Jeg skal innrømme at det var jeg som var sinkeren i følget, men Idunn er så snill og venter på meg, alltid :-) men til og med vi passerte mange koreanere.

Idunn and I took a brake some times to rest and enjoy the view, but our husbands were speeding to the peak.
I must admit that I was the brake in this company,
but Idunn is so kind and waiting for me, as usual :-)
But even we were passing many Koreans.

Vi nordmenn kler oss ikke som koreanerne når vi er ute på tur, det er helt sikkert.
Norwegians´outfit is not like the Koreans.

Snart på toppen, og det er veldig bratt, spesielt det siste stykket.
Almost to the peak, it´s really steep, especially the last leg

Og på toppen sitter to fornøyde nordmenn, de har vært der en halv time allerede. De brukte under 2,5 time, mens vi damer brukte 3 timer.

On the top we found two happy Norwegians. They had rested for half an hour already.

Godt med en lang god matpause i solveggen.
Nice to enjoy our lunch in the sun.

Idunn og Rune har tatt fram stavene, og er klare for å ta fatt på nedturen.
Idunn and Rune are ready for the down slope with their hiking poles.

Men først litt poseringer foran den flotte utsikten.
But first some posing in front of the nice view.

Snart nede igjen.

En gammel koreansk skikk er å lage tårn av steiner, da kan en ønske seg noe, og de skal bringe lykke.
A Korean tradition is to build these towers, you make a wish and this will bring happiness.

Vel nede igjen ved startpunktet, og da smakte det godt med koreansk grønnsakpannekake.
Down where we started. The Korean pancake tasted very good.

Vi overnatta på et koreansk guest house, noe som betyr at en må sove på gulvet.
Etter en ikke helt god natts søvn var vi klar for sightseeing, før vi kjørte hjem igjen.

We stayed overnight in a Korean guest house, and there we had to sleep on the floor like the Koreans do.
After a (not so good) night sleep, we were ready for som sight seeing in the area.

Rishøsting

Rice harvesting

Og vi var så heldige at vi tilfeldigvis kom til slike flotte risåkrer.
We were fortunate to come along the nicest rice fields.

Her var innhøstingen i gang flere steder. Og det er så kjekt å være på tur med Idunn, for hun elsker å stoppe opp og prate med de lokale. Hun er utrolig flink til å kommunisere med kroppsspråket og de få koreanske glosene hun kan.
Vi fikk se hvordan innhøstingen foregikk på nært hold.

The harvesting was going on in some fields. It´s always so fun to travel together with Idunn, because she loves to stop and talk to people. Even if she does´t speak much Korean, she manage to communicate with her body language and her Korean vocabulary.
We got to take a close look at the rice harvesting.

En dame gikk og slo kantene for hånd, og det er fordi maskinen ikke kommer til der.

A lady walked in front and cut the rice by hand along the edges where the machine didn't reach.

Skurtreskeren er ikke stor, men den er perfekt for disse små åkerlappene.

This harvesting machine is small, but perfect for those small rice fields.

Rune er med og gjør nytte for seg, og lemper av de fulle ris-sekkene.
Rune gives a helping hand with heaving the heavy sacks of rice.

Og Idunn fikk et fang med ris-strå som hun delte med meg. Og de skulle vi ikke ha for å spe på husholdningsbudsjettet, men ha de til pynt i stuene våres.

In got a big bunt of rice straws that she shared with me. It´s not going to be our dinner but decorate our living room.

Slik tørker de risen langs veiene her i Korea. Det er visst ikke lovlig ifølge disse gutta som vi prata med, men alle gjør det. De legger ut risen på en duk, og der tørker den i løpet av 2-3 dager. Hver kveld rakes den inn på midten og dekkes med resten av duken.

This is how they dry the rice in Korea. Even it´s illegal, everybody do it like this. Here the rice is dried during two to three days.

Rice fields, silver grass and mountain.

Yeongnam Alps

Favoritt-fjellturen til Idunn er turen til Gajisan (1241 m.o.h.),  som ligger i Yeongnam Alps, og der har vi vært flere ganger sammen med dem.
Denne gangen hadde jeg med meg et lite kamera som jeg hadde fått låne, men noen av bildene er fra Idunn, også denne gangen.

Idunns favorite hike is to Gajisan (1241m) in Yeongnam Alps, and we have been there several times together with them.
This time I  brought at least a small camera which I had borrowed (and didn´ t manage), but Idunn gladly shared her pictures with me this time as well.

Nyter utsikten
Enjoying the view

Det var ikke så mye høstfarger igjen på denne sida av fjellet.
Not much autumn colors at this side of the mountain.

Posering ved steinen på toppen må til.
posing by the stone on the peak

Nordmenn på toppen
Norwegians

og koreanere på toppen.
and Koreans on the peak.

Og rett nedenfor toppen ligger en "topp restaurant". En mann bor her i en stein hytte sammen med hunden sin, og her kan en få servert nudler, kimchi og makgeolli.

Close to the peak there is a small "restaurant". A man lives here in a stone cabin together with his dog, and here he serve (instant) noodles, kimchi and makgeolli.

Koreanerne skåler i makgeolli,
en melkefarget risvin som drikkes fra små boller, og som koreanerne ofte har med på tur. Vinflaska står midt på bordet.

Koreans making "kombae" (cheers) with makgeolli, a white rice wine they drink from small bowls. They usually bring makgeolli with them on hikes. The "wine bottle" between them on the table.

Unmunsa Temple

Idunn har vært på Unmunsa Tempel tidligere og har snakka om hvor spesielt fint dette tempelet er, så denne gangen tok vi oss tid til den halvtimes kjøreturen ekstra til dette tempelet. Det er det største Buddist nonnetemplet i Korea, og har omtrent 260 nonner der til enhver tid, og de er der for en fire års periode.

Idunn had told us about the beautiful Unmunsa Temple, and this time we spent half an hour extra driving to see this Temple.
Unmunsa temple is the largest Buddhist nunnery in Korea, and aprox 260 nuns practice Buddhism there for four year periods.

Søndags-sykkeltur i Busan

Sunday Bike ride in Busan

Dette er bare andre gangen jeg har vært med Lars på denne "lange sykkelturen", men nå var jeg litt motivert, for jeg måtte snart være klar til å sykle rundt Jeju Island.
På denne turen er det er mange mil på fine sykkelstier langs elvene, men vi må også ut i trafikken et stykke, og så er det en lang, bratt motbakke etter 3-4 mil. Det var såvidt jeg klarte å holde meg på sykkelen hele bakken opp, men jeg trengte 40 minutter! Og belønningen med motbakken er en bakke nedover igjen, og denne er så fin der den slanger seg nedover på den andre sida av fjellet.
Her er noen bilder fra de fineste delene av turen.

It´s only my second time to join Lars on this long bike ride, but I was motivated by my coming trip to Jeju Island.
On this route we bike most of the time on nice bike paths along the rivers, but we have to bike in heavy traffic for some kilometers, and then it´s a really long hard uphill in the middle of the route. The reward is a nice long downhill afterwards :-)
Here are som pictures from the nicest part of the bike ride.