torsdag 19. februar 2015

Jentetur til Seoul

Det ble en impulsiv og rask jentetur til Seoul for et par uker siden. Wenche hadde mista passet sitt og måtte ta en tur til Ambassaden i Seoul, og vi var noen jenter som foreslo at vi kunne ta følge og ta en overnatting i hovedstaden sånn midt i uka.
Det er så lettvint og komfortabelt å reise til Seoul med KTX-toget. Det går flere ganger i timen og det tar mindre enn tre timer på den 50 mil lange turen.
Siden vi var bare fem damer, så fikk alle plass i en suite på Fraser Suite i bydelen Insadong. Og så snart vi hadde installert oss i suiten og Wenche var ferdig i ambassaden, så var vi klar for å sjekke ut bydelen.
Damene er klar til å sjekke ut Insadong
  I bydelen Insadong kan en oppleve tradisjonell Koreansk kultur, i motsetning til Gangnam og Ittawon, der det er mye mer "fancy" og vestlig stil. Selv om Bente hadde veldig lyst til å oppleve "Gangnam Style", så ble det til at vi konsentrerte oss om Insadong. Det er ikke så mye en rekker over av denne svære byen i løpet av ett døgn.
I Insadong er det mange spennende butikker;
antikk, keramikk, hanji papir-butikker, kunst og kunsthåndverk, og masse juggel og nips.

Her er det både tradisjonelle Tea House og restauranter,
og moderne kafèer.

En av de første tingene vi gjorde var å gå innom en fotograf for å fotografere oss i Korenanske nasjonaldrakter; Hanbok.
Og så var det jo ikke lenge før vi følte behov for en kopp kaffe…..
Damene er så fornøyd med bildene av oss iført den koreanske nasjonaldrakten Hanbok

I gangavstand ligger mange kjente severdigheter;
Gyeongbokgung Palace, Changdeokgung Palace med Seoul´s Secret Garden, Jongmyo Shrine og Bukchon Traditional Korean Village.

Gyeongbokgung Palace

Closed on Tuesdays!

Uheldigvis så var dette palasset stengt på tirsdager, akkurat den dagen vi var der, så det fikk vi ikke sett fra innsiden. Dessuten var vi der nok litt for sent på dagen, også.
Men dette palasset vil jeg se neste gang jeg er i Seoul. Det skal være det største av alle de fem palassene i Seoul (med 7700 rom!) og det skal visstnok også være det vakreste. National Palace Museum og National Folk Museum ligger i tilknytning til palasset.

damene studerer kart over byen

Om kvelden var vi i bydelen Ittawon, da vi hadde fått anbefalt at det var så mange gode spisesteder der. Det var en gate full av restauranter med mat fra alle verdens land, men ikke mange koreanske restauranter, noe Gro var veldig glad for. Vi valgte en fransk restaurant og spiste en kylling som sikkert hadde stekt hele dagen. Ikke noe vellykka måltid, syns jeg, men Gro var fornøyd bare hun slapp å spise koreansk;-)

Neste dag hadde vi bestemt oss for å se på Bukchon Hanok Village som også ligger i gangavstand fra hotellet vårt.
På veien dit gikk vi forbi mange fine butikker der de solgte mye fint kunsthåndverk.

Og spennende antikvitetsbutikker.
Jeg syns dama i denne butikken var så spesiell og fin på håret at jeg spurt om å få ta bilde av henne, og hun stilte seg opp i døråpningen til ære for fotografen.

Bukchon Traditional Korean Village

Hanok er navnet på de tradisjonelle koreanske husene. Midt i storbyen er det bevart en hel liten landsby med slike fine hus.

Her kunne vi ha leid oss Hanbok og tatt bildene selv i disse flotte omgivelsene. Det hadde vært billigere for oss, og sikkert også finere enn bildene hos fotografen …

Fin Café

Foto i koreansk stil!
Koreanerne er som regel veldig glad for å bli fotografert sammen med oss vestlige. Av og til spør de faktisk om å få ta bilder sammen med oss, men denne gangen var det Wenche som tok initiativet.

Mens en venter på kaffen,
damene er akkurat som tenåringer ;-)

håndverker i arbeid

Enda flere spennende butikker her enn rundt hotellet,
og hyggeligere priser

tradisjonelle kafèer

og moderne kaféer

Det ble ikke så mye mer vi rakk å se på denne turen, for noen måtte hjem til koreanskundervisning,
og så var det godt å være hjemme før mennene kom fra jobb…
Dette kan godt gjentas,
men ett døgn er for liten tid hvis en skal få med seg noen av de store severdighetetene.