torsdag 19. mars 2015

Boracay, Filipinene, del 1

For en uke siden kom vi tilbake til Busan etter en fantastisk uke på Boracay sammen med Gro og Kjeld. Kameraet mitt ble flittig brukt, så det har vært en stor jobb å gå gjennom, rangere, slette og redigere bilder, men nå var jeg endelig klar for å ta fatt på bloggen.

Mange, eller rettere sagt de fleste, av expatene her i Busan har vært minst en gang på Filipinene. Det er fire timers flytur fra Busan, så det er ganske greit å reise dit.
Filipinene består av 7000 øyer, så det er mange å velge mellom. Boracay er en liten øy; bare 7 km lang, og på det smaleste er den bare 300 meter bred. Det er ingen flyplass på øya, så når en skal komme dit, så må en fly til naboøya Panay til flyplassen Kalibo. Fra Kalibo er det nesten to timers kjøring til Catlican, der småbåtene som tar en over til Boracay går døgnet rundt.
De fleste som ferierer på Boracay bor på den berømte White Beach. Stranda er inndelt i 3 stasjoner, der Station 1, som ligger lengst nord, er den fredeligste og med de mest eksklusive hotellene.

En kollega av Lars og Kjell anbefalte så varmt Argonauta Boracay som ligger nord for Station 1, altså utenfor White Beach. Argonauta er et "boutique" hotell med leiligheter og en villa, og vi bodde i villaen. Hotellet drives av Stephanie og June.

Over villaen "vårs" var det en terrasse med utsikt over havet. Der startet vi hver dag med å nyte utsikten og kaffe og en prat med June, som driver hotellet sammen med kjæresten Stephanie.

Deilig frokost i det fri hver morgen.

God start med frisk fruksalat og juice, ellers var det en deilig frokost, med både filipinsk og internasjonal frokost

Kjeld
Gro

Fra terassen ser en ned på en byggeplass, og en kunne jo høre at det var arbeid på gang,  men det var ikke særlig skjenerende for oss.
Argonauta ligger 10-15 minutters kjøring fra White Beach, 5 minutters kjøring fra Puka Beach og Punta Bunga Beach som en ser fra terassen. Og så kan en spasere 5 minutter ned til en bitte liten privat strand som er på nabo-"resorten" Bailinghai Beach Resort.
Espen og Cathrine( en del av vår "familie" i Busan) hadde allerede vært nesten en uke på White Beach, så vi ville besøke dem der den første dagen.
På Argonauta kunne vi bare si hvor vi ville, så hadde de en sjåfør som kjørt oss dit, og den servicen var inkludert i hotelloppholdet.
smale gater, veldig enkle og kummerlige hus, masse mennesker og haner, tuk-tuk-drosjer og mopeder

White Beach

er selvsagt nydelig, og på den delen av stranda der de bodde, var det også veldig fredelig.

Etter noen timer sammen med Espen, Cathrine og jentene, spaserte vi til endes på White Beach.

Og så tok vi en tuk-tuk tilbake til Argonauta.

Portvakta var alltid på plass og tok imot oss.

til og med et treningsrom kan de tilby på Argonauta, men det brukte ikke vi, altså.

Kjeld på trappa til hovedbygningen på Argonauta

på vei ned til villaen vårs

Gro og jeg i kveldssola

idyll ved solnedgang

Bailinghai Beach

på vei ned til stranda

Dette er også en liten resort; Bailinghai Beach Resort

Her leies det ut hytter som disse

mange trapper nedover, og vi er ved denne idylliske, lille stranden

Lars og Kjeld tøffer seg

slik ser stranda ut fra sjøen

Også de lokale ungene koser seg på sjøen

Vi syns det var så fantastisk her, så vi ringte til vennene våres på White Beach og anbefalte dem å ta turen hit,
og de ble like begeistret.

Jentene storkoste seg med sandslottbygging, svømming og snorkling.

Emma
Nora

Godt å slappe av i skyggen innimellom

Det syns også Kjeld

Tid for lunsj

I tillegg til drikke av alle slag, kunne vi kjøpe deilig lunsj.
Legg merke til kurven i tau i bakgrunnen. Der ble maten sendt fra kjøkkenet noen titalls meter ovenfor.
Gro var fornøyd når hun kunne få french fries hver dag. Lars fikk sandwich og french fries, og var også fornøyd, mens Kjeld og meg prøvde litt flere retter i løpet av de dagene vi var på stranda, og det var mye godt. mmmmm...  og Kjeld og Gro fikk seg en god latter hver gang det kom et  "mmmmmm.." fra meg.

Espen og Emma

Nora og Cathrine

Bailing Hai er helt topp!
  Solnedgang fra terrassen på Argonauta

Vi hadde middag på Argonauta sammen med Cathrine, Espen og jentene denne kvelden, og neste dag måtte de reise tilbake til Busan, mens vi hadde flere dagar å nyte på vår lille strand.

Late dager med soling, svømming og snorkling

gutta prøvde paddle board en dag

drikke må man jo ha i varmen

lese bøker

Kveldstur

En kveld hadde vi lyst til å dra og spise på White Beach, men vi takket nei til transport fra Argonauta, for vi ville spasere gjennom gata opp til hovedveien slik at vi fikk se litt mer og jeg fikk ta noen bilder.

Her kan en se hvordan de vanlige filipinerne har det.
Dette er egentlig et ganske fint hus sammenlignet med mye av det andre vi så. Jeg følte ikke det var riktig å ta bilder av de verste husene når det var folk der.

Hanekamper er en stor "sport" her i Filipinene, og vi hørte haner som gol fra morgen til kveld over alt hvor vi ferdes. På turen opp til hovedveien traff vi på disse unge guttene som trener opp hanene sin til kamp.

Det er mye mer alvor på en skikkelig hanekamp, for da utstyres hanene med en kniv på en av sporene sine, og de slåss til den ene dreper den andre. (huff og huff!)

mange av disse små "butikkene" over alt langs veien

en trenger jo ikke et skur en gang for å drive butikk
Så skjønne barn:

Dette søskenparet kom og spurte om jeg ville ta bilder av dem. Storesøster i bakgrunnen syns visst det var stas.

Jeg tror ikke disse barna tenkte at de skulle få penger for å bli tatt bilder av, og da Kjeld gav dem 100 pesos, bråsnudde de og hylte av glede mens de løp rett hjem :-)

fra toppen av gata og nedover

Nå er vi oppe ved hovedveien som går langs hele øya.

omtrent slik er standarden på veien og husene over hele Boracay

Her hoppa vi på en tuk-tuk og kjørte til White Beach.

Solnedgang på White Beach

Litt andre forhold i markedsgata i D Mall ved White Beach.
 Vi var der rett etter at sola hadde gått ned og jeg la merke til at det var flott farge på himmelen. Vi gikk rett mot stranda og fikk med oss dette skuet rett før det ble helt mørkt.
Fantastisk?

Mer fra oppholdet vårt på Boracay kommer snart.