mandag 2. mars 2015

Fantastisk sykkeltur

Jeg skrev i november om sykkelturen langs havet, som er min favoritt-sykkeltur her i Busan, og nå har denne turen fått en ekstra stjerne hos meg. Vi sykla nemlig denne turen sammen med Idunn og Rune for et par uker siden, og da sykla vi gjennom et boligstrøk rett ved siden av kirka der det var så flotte malerier over alt. I tillegg så tok Idunn og Rune oss med på en fantastisk "restaurant" som gjorde denne turen til både en kulinarisk og kulturell opplevelse. Den gangen hadde jeg ikke kameraet mitt med, men da jeg fikk se denne dekorerte landsbyen, så kunne jeg nesten ikke vente med å ta turen igjen MED kamera, og det gjorde vi sist lørdag.
Bli med på deler av denne turen!


Først sykla vi i nesten motsatt retning av fiskerlandsbyene, nordvest langs Suyeyong River, men ved Farmers Market tok vi til høyre og sykla rett øst langs en side-elv så langt denne sykkelstien går. Etter et stykke måtte vi opp på hovedveien og sykla langs denne veien over til Gijang, og så videre på smale veier mot sjøen, til vi kom fram til den lille fiskerlandsbyen der kirka ved havet ligger. 
Her har vi altså vært mange ganger før,
men vi har aldri sykla gjennom disse gatene!
Det er jo som en kunstutstilling i et levende bomiljø!

Rune viser vei ...




.. og Lars tar seg av sykkelen min, mens jeg rusler rundt med kameraet.


slik ser det ut inni et gårdsrom

Her er det bare så mange flotte malerier:

Idunn tar følge med meg på kryss og tvers gjennom gatene, mens mennene finner restauranten vår
























Etter en stund fikk vi telefon fra mennene våres som lurte på hvor vi ble av.
Da kjente jeg plutselig at jeg var blitt iskald (glemmer visst alt når jeg er så opptatt med kameraet mitt), men da var det jammen på tide å få varme seg og få seg litt mat.


Denne gata går rett mot havet ....








og ender like ved kirka, ....


og rett til høyre ser vi rekken av "restaurant"telt.

Det var vel helt tilfeldig at Idunn og Rune prøvde denne restauranten første gang, 
men de fikk et måltid som var "uforglemmelig"

Med min koreansk-kunnskap, klarte jeg lese at dette har noe med haenyeo å gjøre, eller hænjå, som jeg ville oversatt direkte fra koreansk til norsk. (litt mer om haenyoe lenger nede i innlegget)

Her sitter gutta og varmer seg ved ovnen 
og koser seg med forrettene mens de venter på maten. Vi fikk mandarin, tang og tare, nepe og vaktelegg. Først- og sistnevnte var nok det vi satte mest pris på. 
Men vi er da ikke dårliger enn at vi smaker på alt:

tror vi var enige om at tare ikke er noen kulinarisk opplevelse

 Det var deilig å få sitte ved ovnen, 
og mattene som vi sitter på er elektriske varmetepper.



Damene ved nabobordet poserer for fotografen på koreansk vis.

grovkjøkkenet 

Idunn er ikke redd for å prate med koreanere som ikke kan engelsk; hun er flink til å bruke de koreanske ordene hun kan, og med kropps-språk og hender i tillegg , så klarer hun å gjøre seg forstått. Vi måtte spørre hvem som var haenyeo, og det er altså denne dama her.

Jeg har skrevet litt om haenyeo i et tidliger innlegg (i Sykkeltur langs havet, november 2014), men for dem som ikke har fått med seg det, så er altså haenyeo damer som driver med fridykking for å sanke mat i havbunnen. Haenyoe betyr havets damer, og er et yrke her i Sør-Korea, et yrke som er i sterk tilbakegang.  Jeju Island er spesielt kjent for sine haenyoes, og der var det ca 30.000 haenyoes i 1950-60-årene, men snaut 3000 i dag, og de fleste er over 60 år.


her forbereder hun skjellene som så skal kokes i en suppe

Tenk at denne dama har dykka i timesvis etter denne maten som hun nå skal servere oss, og nå er hun kokke i restauranten sin. En haenyoe kan dykke 10-15 meter dypt bare iført våtdrakt og dykkermaske, og holde pusten i 2-3 minutter! Imponerende!

Maten servert; en kokende suppegryte med chili og grønnsker og en haug med reker, kamskjell, blåskjell, østers, abaloneskjell, hjerteskjell og store snegler (!), og noen andre skjell som jeg ikke vet navnet på.
mmmmm... 


Denne herligheten kosta 30.000 won, 200 kr, og det var nok for alle oss fire :-)


Haenyoe-dama kjenner oss igjen fra tidligere besøk, og hun sa til en mann, som kunne litt engelsk, at hun var så glad for å besøk av oss, for da kunne hun lære engelsk. Alt hun kunne på engelsk var vel "I love you", og det sa hun mange ganger til oss, så vi måtte alle gi hennes runde, gode, røde kinn en god klem før vi gikk der ifra :-)


Nå hadde vi samla nok energi og varme til den litt kalde 17 km turen hjem, 
forbi flere fiskerlandsbyer med sine boder og restauranter...

stekt blekksprut


Idunn må stoppe og si hei til dama som hun har kjøpt sardiner/brisling av. Ferdig fileterte fileter som Rune har laga til ansjos. 


Etter en liten stopp her, og så bar det rett hjem over Dalmaji uten pauser.
En fantastisk, men litt kald sykkeltur denne dagen, altså.



1 kommentar:

Anonym sa...

nydelige malerier ! Verdt å bli kald for å få fotografert slik kunst da :-).
sistergry