onsdag 21. oktober 2015

Jinju Namgang Lantern Festival

Jinju Namgang Lantern Festival er 10 dager i oktober hvert år.  Under festivalen settes lanterner ut i Nam-elva for å minnes ånden til de 70.000 soldatene som ofret livet i kamp mot japanske styrker under Imjinkrigen (1592-1598).
Jeg hørte om denne festivalen i fjor, men da kom vi oss ikke avgårde, for Jinju ligger et par timers kjøring fra der vi bor. Jeg hadde hørt at festivalen var flott,  men jeg kunne ikke forestille meg hvor stor og fantastisk den var. Jeg er heller ikke så trygg på å kjøre her i Korea, men da Idunn tilbød seg å være med som guide, så turte jeg ta gjestene i bilen og dra avgårde en mandag.
Vi kom til Jinju et par timer før solnedgang, og det var allerede masse turister i byen, og ikke så lett å finne parkering. Jeg kan bare tenke meg hvor masse mennesker det må være her i helgene. 

Jinju Namgang Lantern Festival is held for 10 days in October every year. Lanterns is floating on the Nam River to commemorate the patriotic spirit of the 70.000 soldiers who died for their country defending Jinju from Japanese forces during the Imjin War (1592-1598).
I heard about this festival last year, but we didn´t get there then. When Idunn offered to join us as a guide, I loaded my guests in the car an hit the road to Jinju on a Monday.
I had heard that this festival is nice, but I couldn't imagine how big and fantastic this festival really is. It was really worth a two hours drive to get to see this. 
We arrvived Jinju a couple of hours before sunset, and it was a lot of tourists in town, so it wasn´t easy to find a parking spot.

Vi starta ved fortet, og gikk opp og ned langs elva etterpå
Vi started by the fort, and walked up and down along the river.


Alle disse figurene er lanterner som blir tent når sola går ned.
All these figures are lanterns that is lightened when the sun goes down.



Vi studerer kart over festival-området
We study the map over the Festival

Fra fortet kan en se ned over elva, og på den andre sida er det festival-boder og en lang tunnell av lanterner.
From the fort we have an overview over the river. On the other side there are festival tents and a long tunnel made of lanterns.














Tilda og jeg skrev et ønske på hver vår lille lanterne som vi satte ut i elva.
Tilda and I wrote a wish on each our small lantern that we put on the river.

Her er de små lanternene med våre ønsker
Here are the small lanterns with our wishes

Det ble enda mer fantastisk når det blir mørkt og lanternene tentes. 
It´s getting even more fantastic when the sun goes down and the lanterns is lightened.


et vikingskip er også med
even a viking ship is here




krigen
the war


Livets ulike faser fra fødsel til død:
Life from birth to death is displayed:






Dette var bare en liten del av alt det vi så. Det var rett og slett imponerende!
This was just a little part of all we saw. It was just impressive!





Ingen kommentarer: