torsdag 10. september 2015

Ferie igjen

Så var det ut på ei lang reise igjen. Jeg må jo hjem til Jæren en tur hver sommer. 
Og jeg var så glad for at Andreas hadde satt av sine to siste ferieuker til å være sammen med meg, og kjæresten Hanne var også med den ene uka. 


Preikestolen

Siden Hanne er fra østlandet, så måtte vi jo vise henne Rogalands største turistattraksjon Preikestolen. Vi visste at det kom til å bli mange som skulle ta turen en slik fin sommerdag, så vi kom oss avgårde grytidlig.
Det var ikke mange foran oss på vei til toppen, men når vi var på vei nedover igjen, så var det derimot en strøm av folk som gikk oppover.

Fotografering og en matpause, og så var det bare å ta fatt på veien nedover. 

Det gikk et søkk i magen min da disse to gjorde et hopp helt på kanten!




Den gamle Preikestolhytta

Katrin 50 år

En god grunn til å komme seg hjem til midten av juli, var at søstra mi Katrin fylte 50 år

Katrin klar for fest. Kjolen er vel ikke typisk henne, men den fikk hun i gave fra sine venninner. 

Og når Katrin inviterer til fest, så er det gourmèt-mat. Sushien var forresten det eneste som ikke var hjemmelaget.

Flott 50-åring

Og slik en flott blomsteroppsats fikk hun av niesen Astrid som er blomsterdekoratør!
Jeg dro ikke med meg kamera over alt denne gangen, men fikk anledning til å ta noen bilder av Tilda da hun var på besøk hos meg.

Katrin sin datter Tilda
Og så fikk jeg æren av å fotografere familien Gaard sitt sist tilskudd; 
lille Tilde som her er ca en uke gammel.


Etter noen dager hjemme, så fikk jeg invitasjon om å komme på besøk til Karen i Sveits. Det var ikke noe jeg hadde i den opprinnelige planen for disse tre ukene i Norge, men Andreas var veldig gira på en tur til Sveits, så han satte igang med å sjekke flybilletter søndag kveld, og allerede tirsdag morgen, så var vi på vei. 

Sveits

Karen bor foreløpig i Oberhofen hos Cornelia (kjæresten Florians mor), men skal snart flytte til Biel, som er en liten by som ligger på den andre siden av Bern.
Karen henta oss på flyplassen i Zurich, og vi ankom Oberhofen sent på kvelden, og våkna opp til denne utsikten fra balkongen til Cornelia. 
Fantastisk utsikt! Thunersee og fjelltoppen Niesen i bakgrunnen
Her hadde vi frokost hver morgen. Karen løp til bakeren med en kurv og kom hjem med nybakt, deilig brød. Å bake brød, det er noe de kan i Sveits, i tillegg til å lage fantastiske oster. Det var forresten også en ostebutikk rett nede i gata.

Oberhofen er en landsby som ligger like utenfor byen Thun, som ikke er så langt fra hovedstaden Bern.
Første morgen hadde Cornelia fri fra jobb, og hun tok oss med på en spasertur til Thun. 
På veien bort til byen gikk vi litt opp i høyden, og tilbake gikk vi langs Thunersee.



snart inne i byen
En stor del av byen ligger på en øy, som ligger midt i elva som renner ut fra Thunersee. Her kan en se en av de mange overbygde broene i byen, som alle var dekorert med fantastiske blomsterkasser.






Slottet i Thun



Cornelia tok oss med på restaurant i Oberhofen.  restauranten lå så fint til med utsikt over Thunersee, men uheldigvis så kom det er forferdelig regnvær akkurat denne kvelden, så vi måtte sitte inne.

Dagstur til Bern og Biel
Karen skulle på møte i Biel på klinikken der hun skal begynne å jobbe. Og på veien dit, så la vi inn en sightseeing i Bern, som også er en veldig vakker by.










Og så en snarvisitt innom Cornelias tidligerer naboer, altså der de bodde før, i en fjellside ute på landet.

i huset til høyre vokste Florian opp

Fjelltur

Når en er i Sveits, så må en jo ta en fjelltur. En dag så gikk vi bare opp fra Oberhofen og en rundtur opp i høyden. Jeg hadde ikke kamera med den dagen, men tok noen bilder med mobilen, men det er jeg ikke så god til.
Men så tok vi ut på en skikkelig fjelltur; og målet var Niesen som vi kan se fra Cornelia sin balkong. Niesen er 2362 m.o.h. og vi starta ved Wimmis, som ligger på litt over 500 m.o.h.
Godt at jeg har trening i å gå i fjellet, for den turen tror jeg at jeg hadde slitt veldig med da jeg for ett år siden kom fra Texas.

Niesen er den høyeste toppen i bakgrunnen (som jeg uheldigvis har kutta av)

En liten drikkepause

og en matpause 

Niesen er toppen i bakgrunnen,
enda langt igjen til toppen, altså!

Vi nærmer oss toppen, og det ser ut som det skal skye til.

opp, opp, opp,
det går jevnt og trutt!

Endelig på toppen! Jeg tror vi brukte 3,5 time.

Noen skyer, men vi hadde fremdeles utsikt.




På den andre siden av fjellet, er det bane som kan ta oss helt ned (og opp), og den opprinnlige planen var vel at  vi skulle ta den ned igjen ( det trodde i alle fall jeg). Men etter å ha hvilt ut og spist godt, så var til og med jeg klar til å ta beina fatt og gå nedover. 

flere unger ivrige på å selge oss ost
Det er flere som driver seterdrift i fjellet, og plutselig så stod det en jente foran oss med en skål med smakebiter av ost. Klart vi måtte kjøpe "et stykke Sveitsisk natur".
Akkurat da vi kom til mellomstasjonen på banen, så kom det er styrtregn, og da var valget lett, til og med for ungdommene. Som dere vel kan se, så var det en fantastisk flott tur.
Sveits er et nydelig land. Det skal bli kjekt å ha familie her i framtida.

Tilbake til Jæren igjen

Nå var Ine kommet hjem fra ferie, så da ble det noen turer til Hommersåk, og turer i naturen sammen med Ine og Hufsa.






Det blei ikke mye fotografering av strendene og naturen på Jæren. De første dagene var det sol og fint, men jetlag eller selskapligheter gjorde at det ikke ble en eneste tur til strendene. 


En av de siste kveldene fikk jeg tatt dette bildet av solnedgangen. Bildet er tatt ved utsiktspunktet like utenfor huset vårt. Akkurat den kvelden skulle jeg jo vært på stranda!


2 kommentarer:

Birgitt sa...

Supre blogginnlegg Elin, mye flott natur, men ekstra gøy å se så mange flotte bilder av familen din(både på to og fire bein)!! De er jo så nydelige alle sammen, både store og små...Så nå har Rannveig og jeg hatt oss en liten rundreise sammen med deg,TAKK!

Anonym sa...

Det var virkelig flott å få med seg alt det kjekke du har opplevd i ferine din på Jæren Elin :-)
Sveist er et nydelig land. Eg gleder meg òg til me får "familie" i Sveist. Så Karen og Florian, bare forbered dere på besøk :-)
Nå gleder eg meg til å besøke Elin og Lars i Busan. Om 1 uke og 5 dager så er me i farta!
Glede :-)
....Søster Katrin og Tilda.