søndag 13. september 2015

Sommer og turist i Busan



Samme dag som jeg kom fra Norge, den 1. august, så kom også yngste sønnen vår Kristoffer fra San Diego i California til Busan. Det var en veldig hyggelig overraskelse for meg som jeg fikk bare noen dager før jeg skulle reise fra Norge. Det er jo familien en savner mest når en bor så langt hjemmefra, så en nyter hver en dag en kan få sammen.

Nå var det høysesong på Haeundae Beach, og det var kjempevarmt, rundt 35 grader og høy luftfuktighet! Så da var det godt å oppholde seg på stranda sammen med hundretusenvis av turister!

Kristoffer syns det var fint på stranda, men veldig ulikt strandlivet i San Diego;
ingen surfere og nesten ingen bikinikledde damer ;-)
Selv om han bor i San Diego, så er det ikke så ofte han er på stranda. Han har jo ikke gåavstand til strendene, heller. 

Det ser ut som i "syden"her i Busan, men det er kanskje billigere å leie solsenger og parasoller? 
35-50 kr pr del avhengig om det var helg eller hverdag, eller om en kan prutte ;-)

 Tett i tett med parasoller!
Selgere som solgte kald øl og kylling var det mange av, 
men de var ikke plagsomt pågående, 
og ingen souvenir-selger

Mye er annerledes enn i "syden":
Her er det ikke mange som soler seg,
for her i Korea vil alle være så hvite som mulig, 
så her er det full bekledning,
og i tillegg så sitter de helst under parasoller! 
Her bader de med klærne på,
 og nesten alle bruker badering når de bader.
Badevaktene passer på at ingen går lenger ut enn til 1 meter dybde,
og de ligger rett utenfor tauet som er strukket mellom blåsene og passer på, 
i tillegg til vaktene i tårnene.
Om noen prøvde å gå lenger ut, 
så blåser de febrilsk i fløyta og jager folk inn.
Over høyttalerne fortelles det hele tiden om farene ved bølger og strømmer....
"very dangerous"!

Det skal innrømmes at en kan jo forstå at de må være forsiktige når en vet at nesten ingen kan svømme,
men det er ingen unntak for de som kan svømme, heller! 



Utenom det å nyte strandlivet, så måtte vi jo være turister, 
og oppleve mest mulig av det som Busan har å by på.

Jangsan

Første dagen var vi en tur opp til fjelltoppen "vår" Jangsan.
Kristoffer fløy avgårde oppover (i den varmen!) 
og han måtte jo prøve noen av treningsapparatene som finnes flere steder på veien opp, 
så det ble pull-ups og turning, og mange andre kreative øvelser.
bare mobilbilder, altså


Etter å ha løpt opp trappene, 
så ble det plutselig bråstopp,
og da trodde jeg nesten at han skulle få heteslag!
Men etter litt vann og avslapning i skyggen, 
så kom vi oss til toppen!


Ikke tvil om at vi var varme?
Vi var også på en annen fjelltur, til Sinbulsan, sammen med noen andre norske, men da hadde jeg heller ikke kamera med, og det blei bare noen elendige mobilbilder som ikke er verdt å ha med på bloggen.


Ut på kjøretur

Jeg har ikke så stor aksjonsradius med bilen min her i Busan, men jeg tok med meg Kristoffer på favoritt-turen min, over Dalmaji til fiskerlandsbyene og til Sjøtempelet.
I fiskerlandsbyene er det mye rart å se (og smake).
Vi nøyde oss med å se denne gangen:
flott hummer

en skikkelig flott krabbe
To rødkrabber og en landkrabbe ;-)

Et tempelbesøk er et "must" når en er i Korea,
og Haedong Younggungsa Temple, som vi kaller sjøtempelet, er visst ganske unikt, 
for de fleste tempel er plassert ved et fjell.






Det var fryktelig varmt å være turist den dagen,
det kan dokumenteres med dette bildet av Kristoffer!

Kristoffer fikk smake larver, men det var visst nok med en!
Jagalchi

Fiskemarkedet i Jagalchi er også viktig å få med seg, men da kjørte vi med metroen.
 
Her er det alltid et yrende liv, mange lukter og masse rart å se!
I denne varmen skulle jeg ønske at jeg hadde slik en fin solskinnsparaply, men vi kjøpte oss hver vår vifte, Kristoffer og jeg.






 Vi var også innom Gukje Markedet, 
vandra rundt, handla litt,
men tok få bilder. 
Kristoffer hilste på denne fine dachsen,
og da var det en forbipasserende dame som ville bli med på bildet.




   Bujeon market
er et av de største tradisjonelle koreanske markedene i byen. 











Kristoffer fikk også oppleve det moderne Busan; 
det kjempesvære og flotte kjøpesenteret Shinsegae, 
og selvsagt Marine City, den moderne bydelen som vi bor i.
Zenith
Disse vannfontenene mellom de tre Zenith bygningene blir skrudd på tre ganger til dagen slik at barna får leke nå i sommermånedene
 Det Kristoffer likte aller best med Busan, i tillegg til Koreansk bbq, var sikkert alle de flotte bilene. Luksusbiler, og spesielt sportsbiler ser en hele tiden, spesielt her i Marine City.
Og er det noen flotte biler i nærheten, så er Kristoffer den første til å oppdage de.
Han var flere ganger nede i garasjen her i Zenith for å se på bilparken, og her er det flust av luksusbiler; Porche. Audi R8, Bentley og Mercedes SLS for å nevne noen, og biler som bare eies av folk som har privatsjåfør: Aldri hadde jeg hørt at det var noe som heter Mercedes Maybach, men de er det visst flere av her i Zenith.


En kveld stod det faktisk en bilselger og viste frem Mercedes Maybach her langs promenaden, 
så da fikk Kristoffer sette seg i baksetet og føle seg som sjef.

Et annet høydepunkt var at Kristoffer fikk med seg konsert med Psy. Ikke det at han er fan av den typen musikk, men Psy er vel den mest berømte (og kanskje den eneste) koreanske artisten som er kjent i vesten. 
Det var jo fantastisk moro at han fikk oppleve Gangnam Style på Haeundae Beach!




Kristoffer stilte opp som "fotomodell" for meg, 
siden jeg var opptatt med fotokurs.

denne uka handla det først og fremst om linjer


I Park, et annet stort boligkompleks rett i nærheten





Den 15. august, på min fødselsdag,
så var det slutt på ferien for Kristoffer.
På tide med et avskjedsfoto,
og da får far også være med.
Papsen og lillegutt

og mamsen og lillegutt
Ha det bra, vi sees til jul, håper jeg.

Nå er den verste varmen over her i Busan, temperaturen ligger på rundt 25 grader på dagtid, men vi forventer å ha et par måneder til med behagelige temperaturer, omtrent som en norsk sommer :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

så kjekt ! Gleder meg ennå meir nå til det blir vår tur :-)
Fantastiske "linje" bilder Elin :-)
Sister Katrin

Anonym sa...

gøy gøy gøy! takk for blogg.
får lyst å vera med søstrene på ny tur :-)
sistergrey