torsdag 23. oktober 2014

Glimt fra en expatfrues hverdag

Flyttelass!

På mandag fikk vi endelig flyttelasset fra Houston, så jeg hadde en kjekk jobb et par dager. Det føltes virkelig herlig å få på plass litt personlige ting, og den store mac-en, og syklene våres, og så var det jo greit å få litt flere klesplagg, for de siste tre månedene har jeg bare hatt det jeg kunne få plass til i to kofferter.
Nå er det så koselig og velutstyrt her i leiligheten.

Her er det så mye som skjer hver dag, og fotokurset har blitt prioritert foran bloggen, og når jeg blir så langt på etterskudd, så blir det desto vanskeligere å blogge. Men nå får jeg prøve å ta igjen litt. 

Byturer

Men vi har altså tid til å kose oss, vi expat-fruer, som for eksempel det å ta en bytur bare for å se oss om og/eller for å finne ut hva vi kan finne av varer, og hvor vi finner det vi skulle trenge etterhvert. 


Annie og Merete poserer som koreanerne

Annie, som har bodd mange år i Korea, er så snill og tar seg av oss nye. Så en dag (for flere uker siden) kjørte hun Merete og meg til Jung-gu, der vi bl.a. var på flere marked. 
Disse damene hadde som mål å få kjøpt seg hver sin parykk til en fest, og Merete skulle kjøpe blomster på et blomstermarked. Men så kunne Merete ikke gå forbi denne butikken uten å kjøpe gaver til en hunde-eier.

En bitte liten del av utvalget i hundeklær

Damene kjøpte seg parykker, og jeg måtte bare prøve denne:

ha, ha, ikke seriøst, altså!

Jeg har i mange år lurt på hvordan jeg ville se ut med langt hår, og endelig fikk jeg se!
Jeg kunne ikke la være å kjøpe denne, og håper på en morsom og festlig anledning til å bruke den ;-)

Jeg benyttet også anledningen til å bli med på tur arrangert av Sjømannskirka i Okpo.
Turen gikk til omtrent samme området som jeg var på sammen med Annie og Merete.

Vi var tre damer fra Marine City som tok metroen, og møtte de andre i Lotte Department Store. Vi rakk dessverre ikke å se fontene showet som var en av severdighetene på programmet, men det kan vi gjøre en annen gang.
Neste severdighet på programmet var Yongdusan Park og Busan Tower.

Trappen opp til Yongdusan Park og Busan Tower.



       
Vi tok turen opp i tårnet.








Etter at vi hadde vært i tårnet, så skulle vi spasere rundt i Gukje Market. 
Men damene fra Okpo hadde en plan som ikke passet oss, siden Cathrine måtte hjem innen de små kom fra skolen, så vi skilte lag med dem.
Men mat måtte vi ha!
Og vi stoppet på en helt tilfeldig koreansk restaurant, på ett bilde i menyen og fikk denne serveringen.

Cathrine og Anne Margrethe er fornøyd med maten.
Mye spennende, og selv om det er mye uvant, så ble jeg i alle fall ikke skuffa! 


Ris, suppe, kjøtt, hver sin stekte fisk, pluss 12 sideretter til 11.000 won pr person! ca ($11) 

Før vi måtte dra hjem igjen med metroen, så måtte vi bare ta en tur innom fiskemarkedet Jagalchi.
Her var det yrende liv.
Det er bare så fascinerende å spasere rundt på fiskemarkedet.








Ikke bare fisk og sjømat en kan kjøpe her.

Cathrine og Anne Margrete tar seg tid til å posere for fotografen
Vi hadde bare såvidt tid til å ta en rask titt inom en av hallene....

Sykkelturer

Jeg er så heldig at jeg har fått låne sykkel av snille Annie mens vi venta på flyttelasset vårt.


Et par sykkelturer har jeg også vært med på. Jeg er med i en gruppe som kaller seg Sporty Bicyclegirls in Busan, som forresten vurderer å bytte navn, for sist tur hadde vi med oss en mann, eller en mann viste oss damer veien, er vel rettere sagt.
Dette er fra den første turen, og bildene er tatt med telefonene.


selfie på sykkelen,
med Åsne i bakgrunnen

Siste del av turen gikk langs sjøen og gjennom fiskerlandsbyer, og og plutselig kom vi til en kirke.


Spreke damer! 

45 km ble turen den dagen, 
og i motsetning til Texas, så er det mange bakker her, så de fleste var slitne nok;-) 


Fotokurs

Jeg har brukt mange timer på leting etter motiv til min fotolekse, 
og tilsvarende mange time til redigering, men det er skikkelig kjekt med litt utfordringer.

Første innlevering skulle være bilder der hele bildet skulle være dekket av farger, linjer, mønster eller struktur, og jeg leverte inn de tre første bildene under.




Men det blir mange bilder fra fototurene mine som ikke passer helt inn i oppgaven.








Andre innlevering var 2 bilder tatt med vidvinkel-objektiv, med fokus på linjer og struktur i forgrunnen, og ett bilde tatt ovenfra og ned.
Jeg leverte inn disse tre:







 En dag i sist uke sykla jeg på handletur sammen med Idunn og Gro. Vi skulle til blomstermarkedet og Farmers Market, og til et bakeri som selger råvarer til baking, noe som ellers er vanskelig å finne. 

Da hadde jeg fotoleksa i hodet, og kamera i ryggsekken, men leverte altså ikke inn noen av disse.










Turen hjem igjen var ikke så lang, men ganske tung med en sekk på ryggen som sikkert var 10-12 kg, men dette skal gjøres om igjen.

Ja, livet i Korea er jammen annerledes enn i Texas, 
tenk å sykle på shopping :-)








7 kommentarer:

Anonym sa...

Fanatiske bilder og så mye kjekt å sjå og lese :-) du er en mester!
SisterKatrin

Anonym sa...

så jilt med alt du får oppleve. Flott ny signatur på de fantastiske bildene dine :-9
sistergry

Birgitt sa...

Du store tid Elin, nå tar det av, så mye flott!! Vurderer å bli 1 mnd når jeg først kommer, vi kan ikke rekke mye på 10 dager forstår jeg.......

Birgitt sa...

...forresten: du må bare slippe ut håret nå- kjempekul med langt hår!

Elin Øvestad Gaard sa...

Takk, takk! Vi kommer til å få det travelt, Birgitt! Du må bare forlenge ferien din :-) og til Katrin og Gry: dokke må koma på besøk!

Anonym sa...

Hvor købte i parykkerne i Busan? Hilsen susanne fra okpo:)

Elin Øvestad Gaard sa...

Til Susanne fra Okpo; Jeg kan dessverre ikke forklare nøyaktig hvor vi kjøpte parykkene, men det var i gata mellom Jagalchi og de andre markedsgatene, på den sida av gata som ligger nærmest de andre markedsgatene, i andre etasje, men jeg tror vi så parykker i vinduene fra gateplan.