lørdag 20. september 2014

Enda en fjelltur

Sist helg hadde vi enda en tur i Geumjongsan-fjellet, men denne gangen starta vi i motsatt ende, fra sør. Vi kunne ha starta ved Geumgang Park og tatt kabelbane opp den først kneika, men det å ta en kabelbane syns selvfølgelig Lars bare er for late folk, så vi skulle gå! Ved den botaniske hagen var det et kart, og på kartet så det ut som var mulig å gå gjennom den botaniske hagen og videre opp over fjellet. Ikke dumt å få med seg en botanisk hage på turen, tenkte vi.

Inngangen til den botaniske hagen

Jeg elsker de flotte furutrærne, og måten de klipper nåletrær på

Et drivhus så stappfullt av planter at det nærmest vokste ut av sprekkene

En svær "Kannebærer", en insektetende plante

Da vi kom oppover i hagen, viste det seg at det var anleggsarbeid på gang, så det stien var stengt.
Vi klarte likevel å smyge oss forbi en gravemaskin, og fant en fin sti som gikk oppover.
Det var bare det at stien gikk ved en bekk med store steiner, og plutselig så vi ingen sti. Vi hørte sang fra munker og forstod at det måtte være et tempel oppe i fjellsida.
Vi klatra oppover steinene ved elva, og vi måtte snu en gang da det var helt uframkommelig, men plutselig så var vi på en fin sti igjen.

Godt å være på en sti igjen, og enda bedre at vi kom til en fin vannpost der jeg kunne fylle opp drikkeflaska mi.

Koreanerne setter seg alltid ned i skyggen.

Snart fremme ved tempelet

Da vi gikk litt videre, kom vi til der taubanen stoppa, og der var det mulig å få kjøpt seg mat.

Vi kjøpte koreansk pannekake med masse løk.

Vi hadde ikke noe bestemt mål for turen denne dagen (eller kanskje Lars hadde det), men i alle fall så fant vi ikke fram. Vi var ikke så langt ifra den sørlige porten til Geumjeongsanseong fort, men gikk nok feil....
  og så var vi plutselig på vei nedover mot byen igjen.

Fin utsikt over byen, også herfra kan vi se Marine City med Zenith

Nede i byen igjen, og gjennom noen bygater fram til Metro-stasjonen.

enda et Tempel, og en flott gull-Buddha

En annen dag skal vi prøve å finne Seukbulsa tempel, som ligger i det samme fjellområdet. Dette tempelet er i stein, og er annerledes enn de fleste tempel i Korea. Dette tempelet er ikke regnet for å være det beste i Busan, men det blir beskrevet som det fineste i hele Sør-Korea av turister. Det skal visst være vanskelig å finne, og faktisk så er det ikke å finne på alle kart en gang, så vi må forberede oss bedre til den turen.