lørdag 13. september 2014

Jagalchi Market

er et av mange fiskemarked i Busan, men det er faktisk det største fiskemarkedet i Korea. Vi var der for 5-6 år siden, da jeg besøkte Lars som da bodde og jobba i Geoje, og det gjorde et stort inntrykk på meg den gang. Jeg gleda meg til å dra dit for å fotografere.
Vi dro dit en dag under Chuseok, så vi regnet med at det ikke kom til å være like livlig som vanlig, og det viste seg at bare en liten del av markedet som var åpent.





Jeg har lagt merke til at alle gamle damer i Korea har krøllete hår og fargerike, blomstrete bluser.
Tror jeg at jeg med mine krøller må passe på at jeg ikke får meg blomstrete bluse, for da blir jeg helt sikkert tatt for å være  en gammel dame ;-) 

Her er det mye flott og fersk sjømat...



og tørka...









Det er mye rart, som jeg hadde vært litt redd for å smake...



Men dette ser jo godt ut! 

Her står en dame og steker fisk, og i bakgrunnen har de en liten restaurant. 
Jeg hadde veldig lyst til å sette meg ned og spise der, men fikk ikke med meg Lars på det.

I stedet fikk jeg kjøpt meg noe søtt, en slags kake som var fylt med masse solsikkefrø. Veldig godt!

Dette må vel kalles gate-restaurant?

Noen søte jenter som sikkert hadde pynta seg for Chuseok-fest

Her kjøpte jeg "dumplings"og en slik rull som ser ut som en makirull, men de inneholder bare ris og grønnsaker, ikke rå fisk. Jeg tror de rullene kalles kimbab (gimbab) i Korea.

 I sidegatene selges det klær, sko, og mye annet.... 

en nedpakket gate-restaurant.

 og det er mye annet rart å se!




Det er flott med sol og blå himmel, men det er som kjent ikke de beste fotoforhold, så jeg MÅ tilbake hit ganske snart. Og det må være en dag da alt er åpent, og aller helst sammen med noen som har lyst til å sette seg ned og smake på noen av delikatessene ....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fiske marked - delikatesser? - der hadde eg nok vore skeptisk til å satt meg på "gaterestaurant" . men veldig spennende å sjå ! Mye plastikk-krakker
PS du må bare slenge på deg blomsterbluse Elin - du blir ikke tatt for å være gammel du vettu
sistergry

QuilteHilde sa...

Så fargerikt!
Skulle tro du hadde tukla med fargebryteren på en gammel fargeTV....
Det er så spennende å følge deg i Korea!