onsdag 24. september 2014

Matvareinnkjøp

Vi har supermarked i boligkomplekset, og et kjøpesenter med en enda større matbutikk rett over gata, og en amerikansk Costco ikke så langt ifra der vi bor, så det er ikke vanskelig å få tak i det vi skulle trenge av mat.
Men Busan har også så mange små butikker og folk som selger mat på gata, i tillegg til noen fantastisk spennende markeder. Jeg har jo allerede skrevet om det store fiskemarkedet i Jagalchi, som ligger et stykke fra der vi bor.
Men det er også et tradisjonelt koreansk marked i Haeundae, ikke så langt fra der vi bor.
Sist uke var jeg der et par ganger faktisk, ikke for å kjøpe mat, akkurat. Jeg var på jakt etter Hawaii-skjorte til Lars og plastblomster til Hawaii-blomsterkranser. Vi var nemlig invitert til Hawaii-party på Haeundae Beach lørdag. 
Samtidig som jeg fikk med meg det jeg trengte til partyet, så har jeg orientert meg i vareutvaget på markedet. 
Nå har jeg nemlig tenkt å handle mat slik som koreanerne ;-) 
litt her, og litt der...
etter hvor varene er finest og billigst!


Og derfor har jeg skaffet meg en trillebag :-)

Denne mannen står og selger tomater, søtpoteter og frukt hver dag ved inngangen til Metroen. Noen  damer sitter ofte også på kanten og selger løk, chili, urter, grønnsaker, salatblader med mer ....

Flere plasser kommer folk kjørende med lastebilen eller mopeden sin om morgenen, parkerer ved fortauet, og åpner "butikken" sin og selger varene sine. 

På fortauene sitter ofte gamle damer og jobber med å renske og pakke varene sine samtidig som de selger, sikkert egenproduserte varer.

Haeundae Market 

har det meste av råvarer og ferdig mat.



Her er det mye rart!
Koreanerne spiser mange sideretter til måltidene sine,
og KIMCHI er den sideretten som følger de fleste måltidene hver dag året rundt, så det går mye kimchi.

Dette er for det meste slike sideretter. De store beholderne til høyre inneholder kimchi.
Den vanligste formen for kimchi lages av kinakål, men det er mange varianter. Det lages også kimchi av andre grønnsaker.
Her er hovedingrediensene til den vanligste formen for kimchi:
(salt) kinakål, vårløk, gressløk, fiskesaus, hvitløk og masse chili!

Kimchi fermenteres i løpet av et par dager,  og holder seg i månedsvis. De fleste husholdninger har eget kimchi-kjøleskap. En koreansk husmor må kunne lage kimchi, de lager store mengder kimchi om høsten til bruk for hele vinteren. I gamle dager ble kimchien lagt ned i store leirkrukker som kalles onggi, som stod ute, men den kan like godt legges i plastbeholdere.

Jeg har smakt kimchi mange ganger, og kjøpte faktisk kimchi på markedet her en dag, og syns det er kjempegodt :-)
Jeg tror kimchi snart blir "in" også i Norge, siden en nå er så bevisst på helsegevinsten ved fermentert mat.

Men dette frista ikke, altså:
levende larver!
stekte silkelarver skal være en delikatesse, skal ikke se bort fra at jeg smaker det om jeg får anledning til å få  dem ferdig tilberedt
larvene koste seg med maten sin, bladene fra morbærtre er det eneste de lever av

Noe annet som heller ikke frista!

men masse friske grønnsaker



frisk chili brukes i store mengder


og tørka chili

flere ulike sorter sopp

og søtsaker, det meste er laga av ris, tror jeg (men dette har jeg ikke smakt)

flott, fersk frukt


og fersk fisk, og her er det faktisk makrell

skjell, sjøpølser og mye annet rart

blekksprut, snegler og fisk

sprell levende fisk

ål?

tørka sopp og tørka fisk

og mye annet rart som er tørka....

Mange av forhandlerne driver også hver sin lille restaurant.

Her selges det ferske nudler som en kan ta med hjem, eller en kan sette seg ned og nyte et ferdig tilberedt måltid rett innenfor disken.

Her dampes det "dumplings" 
Koreansk "street food" av mange slag; her er det frityrstekte grønnsaker (tempura)

Svarte egg? Dette måtte jeg google da jeg kom hjem.
Svarte egg, kan også forveksles "Century eggs" (hundreårs-egg) som er en kinesisk delikatesse.
Men disse eggene er tilberedt på en annen måte; de er lagt i kull/aske, svarte bønner og svart ris. Prosessen forandrer ikke bare fargen, men både smak og næringsinnhold, og de er holdbare i opptil 5 måneder.
Kanskje jeg skal smake en gang?







Her kan jeg til og med få reparert klærne mine
Jeg elsker å gå på marked.

4 kommentarer:

Birgitt sa...

Du og du, dette så veldig spennende ut Elin. Her er det bare å hoppe i det, godt du tør å smake på nye ting! Og så flott med farger og former som vi ikke er vant til, men hvordan klarer du å forstå hva de selger og hvordan det er tilberedt, kan selgerne engelsk?

Anonym sa...

Så jilt Elin - å få "vera med deg" på handletur. Og FOR en uvant utvalg varer da:-) Eg e skeptisk til egg med 5 mnd holdbarhet.
sistergry

Elin Øvestad Gaard sa...

Birgitt; Jeg vet enda ikke så mye om koreansk mat, og mange ting jeg ikke aner hva er. Selgerne er som regel veldig dårlig i engelsk, ofte forstår de ikke et ord. Mange ting kan en finne på "google", vet du. Gleder meg til du skal være med meg på marked :-)

Anonym sa...

Flotte blogg. Si æg ikkje æ på fjæsboka he æg ikkje fått mæ mæg den nye bloggen din før nå. Her var det møje spennande, men hadde nok vore litt skeptisk til all den spesielle maten................. Må nok vurdere en tur te Korea før de reise heim igjen.

Lillebror