fredag 12. september 2014

Fjelltur i storbyen

Allerede andre dagen min i byen var Lars klar til å ta meg med på fjelltur. Målet var toppen på Jangsan som vi kan se fra stuevinduet.
Jeg visste at det kom til å bli en ganske hard tur, så jeg lot det store kameraet ligge hjemme og tok med meg iPhonen. Dette innlegget inneholder omtrent de samme bildene som jeg la ut på Facebook, men siden ikke alle som leser bloggen min er på Facebook, så kommer det her også.
Fjelltoppen Jangsan var dagens mål
For å komme til denne toppen går vi bare rett fra blokka vår, krysser et par gater, går et lite stykke langs veien, og så er vi rett i tur-terrenget.


Rett opp i lia blir jordflekkene godt utnytta til matproduksjon, slik er helt vanlig her i Korea. 

Lars i fint driv, som vanlig foran meg, som vanligvis går med kamera. Foran Lars går en typisk koreaner; skikkelig utstyrt med fjellutstyr og beskyttelse for sola. Mange spiller også musikk, ikke bare på øret, men slik at alle kan høre ;-)
I motsetning til amerikanerne, og i likhet med nordmenn, hilser koreanerne bare på ukjente mennesker når de er ute i naturen.
An jå has i jå!

Fin sti, men ganske bratt.
Advarsel om miner og sperringer med gjerde flere plasser langs stien. Minene er fra Korea-krigen som foregikk på begynnelsen av 1950-tallet.

Vi brukte en og en halv time opp til toppen som er på 634 m. Det var god trim :-)
På vei til toppen gikk vi forbi flere trimparker, men de får vi prøve ut en annen gang.
Utsikten fra toppen var fantastisk. 

Jeg har prøvd å laste opp videoen som jeg tok på toppen, men får det ikke til, så jeg må visst nøye meg med et bilde med litt av utsikten. Jeg prøver å legge ut filmen på Facebook.
Zenith ruver blant høyblokkene i Marine City, broa i midten er Gwangali Bridge, kalt Diamond Bridge på engelsk.


På vei nedover igjen tok vi en annen sti, som ikke var så bratt, men ganske mye lengre vei.

Langt opp i lia var det flere småbruk.

Jeg kan ikke lese dette skiltet, altså, men Lars tror det viser vei til en restaurant her oppe i fjellet. 


en liten hvilepaviljong

Nydelig liten foss


Et tempel


drikkepost


Nede på havnivået igjen, men ganske langt fra hjemmet vårt

 vi gikk på fine sykkel- og gangstier...

gjennom bygater...

langs Haeundae Beach,
og så var vi hjemme igjen,
etter godt og vel fire timers tur.

Det er vel fantastisk å ha slikt et tur-terreng rett utenfor døra i en slik storby?

Ingen kommentarer: