onsdag 12. november 2014

Fantastisk høst

Når en snakker med koreanere om været og årstidene her i Korea, så er de fornøyd med alle årstidene, untatt sommeren. Sommeren er altfor varm med mye regn og høy luftfuktighet.
Etter at jeg kom til Korea i begynnelsen av september, har været vært fantastisk, og det har sikkert vært en helt normal høst. Høsten og vinteren er tørre årstider her i Korea. Fram til nå har det også vært godt og varmt, bare et par kalde netter fram til nå, men ifølge værmeldingene så skal det bli ned til 1 grad i natt, så nå er det bare å finne fram vintertøyet. 
I løpet av oktober, da jeg var med på et online-fotokurs, så var jeg ute på mange fototurer her i nærområdet. En av oppgavene var bl. a. å dra til den samme plassen tre ganger, og for hver gang skulle vi bruke ulik brennvidde; først vidvinkel, andre gangen "mid range", og den siste gangen zoome inn så mye jeg kunne.

Jeg tok så mange bilder i Centum City Park, så det er nesten dumt at jeg bare skulle levere inn tre bilder, så derfor vil jeg dele noen av disse med dere.

Så bli med på en tur i parken:
dette bildet er tatt med zoom; 300mm
Vidvinkel:
De første bildene er tatt med en 18-200 mm objektiv, brennvidde 18 mm.










Jeg liker godt å ta landskapsbilder, så denne første delen med 18 mm var den letteste og kjekkeste oppgaven for meg.

De neste bildene er tatt med min 50 mm objektiv, 
en såkalt "mid range focal length" 

Det er ikke så kjempestor forskjell fra 18 mm til 50 mm, 
men det er ikke lett å ta type landskapsbilder med den, jeg får liksom ikke med nok, syns jeg.










Da passer det å fokusere på skulpturene i parken,
og dem er det mange av.












Tredje gangen skulle jeg bruke mitt 28-300 mm teleobjektiv, men bare stille inn på 300 mm.
Zooming gir lite dybdeskarphet, og da får en mer fokus på detaljer. 

Siden det var litt sent og lite lys, så var det nødvendig med stativ, spesielt når en skal zoome maks, og det er ok så lenge en tar bilder av stillestående objekt. 


Hundene er i farten, så derfor blir de uskarpe, 
men det er jo litt kult, også, at det viser at noen er i fart?


Jeg hadde desidert færrest bilder fra den siste dagen. Jeg syns det var vanskelig.

Denne oppgaven fikk vi for at vi skal erfare forskjellen på de ulike brennviddene, og kanskje for at vi skulle finne ut hva slags type fotografer vi er.


Den aller siste oppgaven til fotokurset krevde mer kreativitet enn de foregående. Vi fikk en liste med ord, og skulle plukke to ord og ta bilder som beskrev disse ordene, pluss vi skulle ta ett "jump shot"(som jeg allerede har vist dere).
Jeg hadde denne oppgaven i tankene da jeg var på sykkelturen, men tok også turen til Marinaen som er like ved der vi bor. Jeg tenkte at det er masse gamle, rare ting der, og håpet at idèene skulle dukke opp, men det var jammen ikke lett……


Kanskje dette bildet kunne illustrere "abandonment"?

Dette kunne kanskje også illustrere "abandonment",
eller kanskje "instability"?

Disse kanoene var så fargerike og fulle av patina, at det ble noen fine bilder, syns jeg, men det passa ikke til noen av ordene på lista….


Jeg valgte bildet av det forlatte huset, og bildet under fra en tidligere tur. 

"love"
I ettertid ser jeg at bildet som jeg kalte "Connections"av kirka og fyret fra sykkelturen sikkert hadde vært et bedre valg, men det betyr ingen ting. Kurset har i alle fall vært lærerikt, og jeg kan anbefale kurs  på ppsop.com. Jeg kommer til å ta flere kurs.

Det er mye kjekt som kan skje når en er ute på tur.
På fotorunden min i marinaen, traff jeg på denne festlige gjengen. 
De inviterte meg på grillmat, øl og sojo, og jeg kunne selvfølgelig ikke si nei!

Det var ikke mange ord de kunne si på engelsk, og jeg kan ikke så mange ord på koreansk, men vi kommuniserte på et vis, og hadde det så koselig. 
De jubla med hendene i været da jeg sa at jeg var fra Norge;
"Norway very good!"


Typisk koreansk grillmat: grilla svinekjøtt, dipsauce og kimchi som en pakker inn i salatblader, servert med øl og Soju.
Godt at jeg har vent meg til å spise kimchi, 
mmm…. kjempegodt!


Jeg koste meg i dette selskapet en stund,
før jeg prøvde (så høflig jeg kunne) si at jeg måtte hjem til mannen min…
Hjemmet vårt, Zenith i bakgrunnen

Det ble vel ikke så mye middag på Lars den dagen, men han flirte godt, og syns nok jeg var litt tøff, da han hørte hva jeg hadde opplevd den dagen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

For en park!! Og det er så utrolig mye spennende du får oppleve, og bildene er virkelig flotte. De som er tatt med vidvinkel gir virkelig god dybdeskarphet og flotte farger. Lars kan vel glemme middag de dagene jeg er på besøk, tror ikke vi får mye tid til matlaging??
Birgitt

Anonym sa...

for noen fantastiske bilder !
og så kjekt med koreansk selskap da
sistergry