fredag 28. november 2014

Fantastisk lunsj

Denne uka har jeg hatt besøk av venninna mi Birgitt, men før dere får lese og se hva vi har gjort, så vil jeg bare ta dere med til en spennende restaurant som jeg og noen andre damer var på for et par uker siden. Ja, synd dere ikke får smake, men dere må nøye dere med synet.
Det var Merete som visste om denne restauranten, som ligger helt avsides, på en plass som ingen skulle tro det kunne drives en restaurant. Den ligger et stykke utenfor Jeonggwang, en by som ligger nord for Busan. 
Med Merete som en god veiviser var jeg selv sjåfør, faktisk for første gang siden jeg kom til Korea. Jeg følte meg trygg med Merete i passasjersetet. Merete fungerer nemlig mye bedre enn den koreanske GPS-en som vi har i bilen. Jeg håper at passasjerene mine også følte seg trygge, men det er jeg ikke helt sikker på, noen syns visst jeg var litt hard på pedalen ;-)
Ingen av vi andre damer visste hva vi gikk til, annet enn at det skulle være en koreansk restaurant. Men vi ble forbauset da Merete ledet oss på smale, svingete veier, langt ut på landet, og ble overraska da vi kom til denne fantastiske plassen.
Her er navnet på restauranten, har ikke hørt eller sett hvordan det skrives med vårt skriftspråk, men fritt oversatt etter hva jeg har lært av hangul,  skulle det blir noe slikt som Hoangtomaru.

Wenche og Gro 

Til venstre er selve restauranten, og til høyre er det mange rom der en kan sitte mens en venter på bord, eller sitte (og drikke) etter at en har spist. 
Her sitter en på gulvet på koreansk vis.

Mellom hvert av rommene er det en luke for vedfyring, derav sotet oppover veggen. 
Vi måtte bare vente 10 minutter på å få bord, så vi gikk ikke inn her. I stedet så tok vi en runde rundt og så på omgivelsene. 




inngangen til restauranten

stort bord med stekeflate i midten, trekubber som seter,
og bordet dekka med lekre sideretter

her fyres det med ved under bordet


svinekjøtt og biff, sopp og grønnsaker skal stekes på bordet,
i bakgrunnen; Merete og Annie

litt sprit på varmen skaper stemning og god smak...

spennende å se på!


Vi hadde to kokker ved bordet

Kjøttet og grønnsakene blir delt opp og fordelt på en rist foran skålene våres,
og vi kan pakke det inn i salatblader og spise det med dip og tilbehør...
kjempegodt!



Wenche og Idunn


Bente, Åsne og Anne Margrethe

Idunn, Merete, Wenche, Anne Margrethe, meg, Bente, Gro, Annie og Åsne.

En søt koreansk dame som hadde lyst til å bli fotografert


Ingen kommentarer: