mandag 10. november 2014

Sykkeltur langs havet

Jeg bruker sykkelen omtrent hver eneste dag, ofte til praktiske formål, som å komme seg til og fra yoga, til markeder eller andre innkjøp. Men jeg har også blitt med på noen flotte sykkelturer, blant annet sammen med en gjeng som kaller seg Sporty Bicycle Team Busan. Da er det treningen som er viktigst, og da lar jeg kameraet være hjemme. 
Men for et par uker siden var jeg på sykkeltur sammen med fire andre damer, og da drista jeg meg til å putte kamera i sekken, og håpet på anledning til å ta noen bilder til fotoleksa mi.
Turen gikk over Dalmaji Hill og langs sjøen, Songjeong Beach, forbi noen små fiskerlandsbyer, og fram til en kirke som ligger helt ved havet. Her skulle vi snu og sykle tilbake igjen. 
Dalmaji Hill er bratt og lang, så det er god trim, også, ikke mye anledning til å ta fram kameraet. Men da vi kom fram til kirka, var det tid for en pause, og akkurat da var det var et flott fotolys, med et fint slør av skyer på himmelen. 
Så mens damene tok en pause, så løp jeg rundt og knipsa.

Idyllisk liten kirke ved havet



Farlig trapp!
Det ser ikke ut som kirka er i bruk. 


"Connections"
Kirke og fyr henger sammen



Cathrine hopper for meg,
en av oppgavene i leksa var nemlig å ta et "jump shot"

En staue av en "haenyo diver" 
"Haenyo" er damer som dykker etter sjømat. Det er en flere hundre år gammel tradisjon, som enda er levende i Korea. Det var en spesielt viktig næring på Jeju Island. Mange damer tjent godt og forsørget familiene sine som haenyo dykkere. I 1950 var det 30.000 haenyou dykkere på Jeju Island, mens i dag er det ca 4.500, og de fleste over 60 år! 
Også her i distriktet er det noen haenyo igjen. 

fiskebåtene er ikke så moderne

Vi stoppa for å ta en kaffe i en fiskerlandsby på veien hjem, 
og mens vi venta på kaffen, så ble det litt knipsing igjen. 


Blekksprut henges opp til tørk







Jeg spurte om lov til å ta et bilde av denne mannen som sitter og agner line


Men så kom det så mye sol at jeg likegodt kunne legge fra meg kameraet og nyte kaffen sammen med disse flotte damene :-)

Dette er favorittsykkelruta mi til nå her i Korea. 


Ingen kommentarer: