søndag 2. november 2014

Lunsj på Hurgsiru

Nå har jeg vært på min favoritt-restaurant her i Korea!

Jeg hadde hørt om en restaurant som har som spesialitet å servere and stekt i gresskar. 
Restauranten heter Hurgsiru og ligger i bydelen Gijang, et stykke fra der vi bor. Og Hurgsiru er ingen vanlig restaurant, men nesten som en liten landsby og museum i ett, der en får en fantastisk kulturell opplevelse i tillegg til et fantastisk måltid.
Svenske Annie, som har bodd her mange år og er lokalkjent, tilbydde å kjøre oss nye expatfruer til denne restauranten her en fredag.
Jeg sa til Lars kvelden før at jeg gleda meg sånn til lunsjen dagen etter. Han kan jo ikke forstå at det går an å glede seg spesielt til et måltid, og da jeg i tillegg sier at jeg hadde jo gleda meg hele uka til denne lunsjen, så syns han at jeg er litt rar. Det med mat er noe mannen min ikke forstår seg på, det er bare noe en må få i seg for å overleve.

Jeg ble jo bare helt overvelda av inntrykk straks jeg kom innenfor, det er nemlig ikke bare ett lokale, men en hel liten landsby med hytter og hus. Her er så mye å se på
og ta bilder av!


Kameraet kom i bruk umiddelbart, 
og vips så var de andre damene fordufta, 
og jeg stod igjen og lurte på hvor de var blitt av… 

Jeg kikka inn i flere av hyttene og rommene, 
og lytta etter lyden av norsk skravling...
små leirhytter med strådekte tak der en sitter på gulvet på tradisjonelt koreansk vis
ikke noen kjente her….

og ikke der…..



En av de ansatte forstod at jeg hadde "gått meg vill", 
så jeg ble vist veien til lokalet for de vestlige gjestene.



Jeg må innrømme at jeg var bitte litt skuffa over at vi fikk plass i et nytt lokale med vanlig bord og stoler, men jeg tror de fleste andre var glade for at vi slapp å sitte på gulvet, og jeg vet jo også at det kan være en utfordring.
Men neste gang, da vil jeg sitte på gulvet. Hvis jeg er flink og går på yoga tre ganger i uka, så skal jeg vel klare det snart?

And i gressakar i midten
kjøtt, dipp og litt av hvert pakkes inn i salatblader og spiser med hendene
Eksempel på lekre sideretter:




Koreansk pannekake med blekksprut bestilte vi ekstra, siden det er så godt.




Vi ble helt overvelda av alle rettene som kom på bordet,  
og alle damene syntes at and innbakt i gresskar smakte fortreffelig.

         





              

Noen syns at alt smakte helt nydelig

og noen syns at enkelte retter var ekle….


 Da vi sikkert hadde fått tretti store og små fat på bordet, og vi følte oss mette, 
så kom servitørdama trillende inn med trallen full av fat med søte retter:


sammen med stekt fisk!



Og etter en stund kom enda en tralle full, denne gangen en stor suppebolle og hver sin skål med ris, pluss flere sideretter!

Vi visste ikke helt hva vi hadde bestilt,
men det var i alle fall i meste laget. 

Her er bordet i slutten av måltidet,
men mange fat er tatt av bordet allerede. 
Og hele gildet kosta under kr 200 pr person!
 :-)

Til slutt en liten tur rundt i "landsbyen"






 













Her er det til og med et gartneri og en hage,
men det fikk ikke jeg tid til å se så mye av.
Sånn er det når en "går berserk" med kamera.





Tusen takk for turen, Annie!
Dette var en fantastisk plass,
her skal i alle fall jeg tilbake.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var jammen en unik plass - forstår din begeistring. Men for ett enormt utvalt retter da - du kan umulig ha fått smakt på alt.
sistergry

Charlotte B Sletfjerding sa...

Elin,
Jeg skjønner godt at du gleder deg til gode måltider! Og det ser ut som det er mange nye inntrykk for dere i Busan. Håper dere har det bra! Klem fra Charlotte :-)